… i to wbrew systematycznemu ograniczaniu przez władze oświatowe nauczania łaciny w Polsce. Zespół Szkół „Bednarska stara się utrzymać jej istotną pozycję, jaką jeszcze do niedawna łacina cieszyła się w społeczeństwie i cieszy nadal zwłaszcza w społeczności akademickiej.
Jesteśmy jedną z nielicznych szkół, w których uczy się jeszcze języka Cycerona. Tragicznie wygląda sytuacja Polsce Zachodniej. Łacina zniknęła tam prawie całkowicie ze szkół państwowych.
Młodzież w naszej szkole może poszczycić się dobrymi wynikami na Olimpiadzie Języka Łacińskiego. Wiele osób przechodzi do II etapu. Mamy również kilku finalistów (uczestnicy finału otrzymują na maturze 100 punktów).
Uczymy się w małych grupach i czasami wyjeżdżaliśmy na zgrupowania „olimpijskie” J do Spały lub Zakopanego. Uzupełnieniem nauki łaciny stały się wędrówki po Tatrach, narty a wieczorem spektakle w Teatrze „Witkacego”.
Ostatnio w II roczniku – obok przekładów Cezara, Cycerona czy Horacego – zajmujemy się również ćwiczeniami w odczytywaniu rękopisów i krytyką tekstu (wprowadzamy również elementy greki). Pod tym względem jesteśmy z pewnością prekursorami w praktycznym podejściu do nauki łaciny w perspektywie zajęć akademickich. Właśnie odczytywanie inskrypcji łacińskich i oryginalnych rękopisów spotkało się z wyjątkowo żywym zainteresowaniem i dobrym przyjęciem przez uczennice z liceum klasycznego w Pescara (Abruzja) w czasie ich pobytu edukacyjnego w naszej szkole.
>> MACTE ANIMO – SIC ITUR AD ASTRA <<
Zapraszam do zapoznania się z treścią tekstów poniżej:
Korzyści płynące z nauki łaciny
Tendencje w nauczaniu łaciny w Polsce i Europie
Kontakt: boguslaw.strozek@bednarska.edu.pl